Meet de woordenschat
Een goede taalvaardigheid in het Nederlands is essentieel voor een succesvolle schoolcarrière van jouw leerlingen. Met onze toetsen krijg je inzicht in de ontwikkeling van jouw leerlingen op het gebied van tekstbegrip (lezen en luisteren), woordenschat en taalsystematiek.

Begrip van tekst
Met Diawoord toets je de woordkennis van jouw leerlingen. Dit geeft je extra informatie die de diagnose van Diatekst bevestigt en versterkt. Een goede woordenschat is belangrijk voor het begrijpen van teksten. Vooral het leren van schooltaalwoorden is essentieel, zoals voegwoorden, vakbegrippen en abstracte begrippen als ‘functie’, ‘gevolg’ en ‘afleiden’. Bij Diawoord krijgen leerlingen ongeveer 50 woorden aangeboden in zinnen met minimale context. De vragen worden gesteld in meerkeuzevorm.
Screenen en volgen
Diatoetsen zijn middelen om te meten, te screenen en te monitoren. We vinden het belangrijk dat de toetsen dienen als het beginpunt van het pedagogisch-didactisch handelen: waar staat de leerling nu en waar kan de leerling naartoe groeien tegen de volgende metingen.

Verschillende metingen
De metingen maken het mogelijk om de woordenschatontwikkeling duidelijk in kaart te brengen. Zo help jij leerlingen om te groeien. Er zijn aparte toetsen voor de a- en b-stroom in de eerste graad en de verschillende onderwijsprofielen in de bovenbouw ontwikkeld.
De resultaten in de volgmetingen, die je aan het einde van het schooljaar afneemt, bieden waardevolle informatie om het volgende schooljaar meteen gericht aan de slag te gaan en hen te laten groeien. De volgmetingen in leerjaar 4 zijn zo het startpunt in de derde graad SO.
Je kan er ook voor kiezen om een nulmeting te doen aan het begin van het schooljaar, zo heb je een startpunt om je leerlingen te laten groeien.