Groeien in Engels in het secundair onderwijs
Diatekst Engels brengt in kaart hoe goed leerlingen Engelse teksten, zoals artikelen, correspondentie en instructies, begrijpen. De bijbehorende vragen toetsen verschillende aspecten van tekstbegrip: van woordniveau tot begrip op tekstniveau. Vanaf niveau B1 worden de vragen in het Engels gesteld. Zo maken wij toetsen toegankelijk voor ieder niveau.
Screenen en volgen
Diatoetsen zijn middelen om te meten, te screenen en te monitoren. We vinden het belangrijk dat de toetsen dienen als het beginpunt van het pedagogisch-didactisch handelen: waar staat de leerling nu en waar kan de leerling naartoe groeien tegen de volgende metingen.

Volgtoetsen
Met de volgtoetsen zie je op een overzichtelijke manier hoe een leerling zich ontwikkelt op het gebied van de Engelse taal. Je krijgt hiermee handvatten om elke leerling richting te geven.
Er zijn twee volgtoetsen voor Engels:
- Diatekst Engels: de toets voor begrijpend lezen, voor leerlingen in leerjaar 1, 2, 3* en 4*
- Diawoord Engels: de woordenschattoets, voor leerlingen in leerjaar 1, 2, 3* en 4*
* alleen voor doorstroom- en dubbele finaliteit
Adaptiviteit
Diatekst Engels zijn adaptieve toetsen. Hierdoor zijn de toetsen nooit te moeilijk of te makkelijk, maar bieden ze steeds de juiste uitdaging.
Wanneer leerlingen op de toets lager scoren dan gemiddeld, worden ze ingedeeld in één van de volgende lezersprofielen:
- De compenserende lezer compenseert een kleinere woordenschat en andere taalproblemen met een goede tekstaanpak.
- De schoolse lezer komt tot onvoldoende begrip van de tekst in zijn geheel, ondanks een goede taal- en woordenschat.
- De vermijdende lezer ervaart zoveel problemen met teksten dat hij of zij leestaken gaat vermijden. Gevolg: zowel de taal- als de leesontwikkeling stagneert.
