Breng leesvaardigheid in kaart
Diatekst bestaat voor leerjaar 1, 2 en 3 uit luister- en/of leesteksten. Met de luisterteksten kunnen we begrijpend luisteren in kaart brengen. Op die manier maken we de brug tussen kleuter- en lager onderwijs en krijgen leerlingen de tijd om te groeien in technisch en vlot en vloeiend lezen. We maken hiervoor gebruik van aansprekende animaties om de aandacht van de leerlingen vast te houden. Naast een algemene score voor tekstbegrip kunnen we voor deze leerlingen dus ook een deelscore voor lezen en luisteren tonen, waardoor je te weten komt of je best inzet op technisch lezen of eerder op tekstbegrip. Leerlingen die lager scoren dan gemiddeld worden als risicolezer gedetecteerd zodat er met specifieke ondersteuning gewerkt kan worden aan de leesvaardigheid.
Zakelijke en verhalende teksten
In de toetsen komen zakelijke teksten (informatief, betogend en instructief) en verhalende teksten aan bod. Bij iedere tekst worden ongeveer 10 vragen gesteld. De vragen toetsen verschillende aspecten van tekstbegrip, van woordniveau tot globaal tekstniveau.
Vlaams genormeerd
Alle toetsen zijn Vlaams genormeerd: dat wil zeggen dat je onder andere resultaten krijgt waarmee je de leerlingen kan vergelijken met de Vlaamse en Brusselse leerlingpopulatie. De normeringen zijn gebaseerd op data van 2023-2024 en zijn dus zeer recent. De steekproeven zijn representatief voor de landelijke populatie wat betreft geslacht, onderwijsnet, provincie, schoolgrootte en OKI-kenmerken van de school.

Risicolezers
Vanaf eind leerjaar 3 bevatten de toetsen enkel leesteksten. Leerlingen die lager scoren dan gemiddeld, de zgn. risicolezers, krijgen een indicatie van het type lezer dat ze zijn op basis van een analyse van hun scoreprofiel
- De compenserende lezercompenseert een kleinere woordenschat en andere taalproblemen met een goede tekstaanpak.
- De schoolse lezer komt tot onvoldoende begrip van de tekst in zijn geheel, ondanks een goede taal- en woordenschat.
- De vermijdende lezer ervaart zoveel problemen met teksten dat hij of zij leestaken gaat vermijden. Gevolg: zowel de taal- als de leesontwikkeling stagneert.
Deze indeling in lezerstypen biedt houvast om leerlingen gericht verder te helpen. Je kan hiervoor Diaplus Tekstenlab inzetten: teksten met oefenmateriaal in aansluiting op de toetsresultaten.